Judecătorii de la Gherla au dat sentința într-un caz de ucidere din culpă. Este vorba despre un accident rutier, produs în seara zilei de 31 ianuarie 2020, la Cămărașu, în urma căruia doi copii, de 8 și 12 ani, au fost loviți de o mașină. Unul dintre ei a fost grav rănit și a decedat, după ce a fost transportat la spital de un echipaj SMURD.
Cei doi conducători auto implicați în accident, un fermier din localitate și un învățător din județul Mureș, au fost trimiși în judecată pentru ucidere din culpă, iar localnicul și pentru modificarea urmelor accidentului.
În seara respectivă, unul dintre șoferi, din județul Mureș, care circula spre Cluj-Napoca, ajuns în localitatea Cămărașu, a încălcat marcajul rutier longitudinal simplu continuu despărțitor al sensurilor de circulație, a efectuat manevra de depășire a unei autoutilitare, condusă în aceeași direcție de mers de către un localnic, care în acel moment a efectuat manevra de viraj la stânga, fără să se asigure, pentru a intra în curtea unui imobil, și a intrat în coliziune cu aceasta.
În urma impactului dintre cele două vehicule, autoturismul a fost deviat spre stânga, a părăsit partea carosabilă și a accidentat doi minori, care se aflau pe acostamentul neconsolidat al sensului de mers, în calitate de pietoni.
Ulterior producerii accidentului, conducătorul autoutilitarei a modificat, fără acordul echipei de cercetare la fața locului, poziția autovehiculului de la locul impactului cu autoturismul, deși a rezultat vătămarea integrității corporale a celor doi minori.
În urma accidentului rutier, unul dintre copii a suferit leziuni traumatice, care au necesitat 2-3 zile de îngrijiri medicale și decesul celuilalt copil.
Un expert a stabilit dinamica producerii accidentului. S-a stabilit că viteza autoturismului din momentul impactului a fost de aproximativ 55 km/h, iar cea a autoutilitarei a fost de aproximativ 10 km/h. Expertul a stabilit că starea de pericol iminent pentru inculpatul șoferul autoturismului aflat în depășire s-a declanșat în momentul în care conducătorul autoutilitarei, în timpul manevrei de virare spre stânga, a ajuns pe axul longitudinal continuu al părții carosabile. Referitor la impactul cu cele două victime, starea de pericol iminent a apărut ulterior impactului dintre cele două vehicule, după ce șoferul autoturismului a pierdut controlul asupra direcției de mers.
S-a mai stabilit că acesta nu putea evita producerea accidentului rutier, respectiv nu putea opri până în locul în care a avut loc impactul cu autoutilitara. Cu toate acestea, el putea preveni producerea evenimentului rutier, dacă nu s-ar fi angajat în depășirea vehiculului antemergător, pe un sector de drum unde această manevră era interzisă.
Șoferul autoutilitarei putea și el, la rândul său, să prevină producerea evenimentului rutier, dacă nu ar fi efectuat manevra de virare spre stânga, pe un sector de drum unde această manevră era interzisă.
În fine, s-a stabilit că șoferul din autoturism nu putea evita lovirea celor doi pietoni.
Expertul a concluzionat că accidentul rutier s-a produs atât din cauza efectuării manevrei de virare spre stânga de către șoferul autoutilitarei, pe un sector de drum unde această manevră era interzisă, cât și din cauza angajării în depășirea autovehiculului antemergător a șoferului autoturismului, pe un sector de drum unde această manevră era interzisă.
Instanța a constat că ambii șoferi sunt răspunzători de producerea accidentului rutier, în urma căruia una dintre victimele minore (în calitate de pieton) a decedat. Astfel, deși în condițiile date, cei doi inculpați nu puteau evita producerea accidentului, aceștia ar fi putut să îl prevină dacă ar fi respectat dispozițiile legale aplicabile pe acel sector de drum.
Din actele dosarului, din declaraţii, din rapoartele de expertiză efectuate în cauză, instanţa a reţinut că fiecare inculpat are o culpă de 50% în producerea accidentului şi în cauzarea decesului victimei.
Șoferul autoutilitarei a precizat că a modificat poziția în care se afla mașina sa, în ciuda faptului că a observat că în urma accidentului a rezultat vătămarea corporală a victimelor, întrucât nu dorea să blocheze circulația rutieră pe sensul de mers pe care se afla vehiculul.
În sentința dată pe 22 martie 2024, judecătorii de la Gherla l-au condamnat pe învățător la pedeapsa de 2 ani închisoare, cu suspendare. Fermierul a primit 2 ani și 8 luni, tot cu suspendare. Ambii trebuie să efectueze muncă în folosul comunității pe o perioadă de 60 de zile.
Firmele de asigurare sunt obligate să plătească către trei persoane vătămate câte 100.000 euro daune morale. Alte patru persoane vătămate trebuie să primească câte 20.000 de euro.
Pe 27 martie, una dintre firmele de asigurare a făcut apel la sentință.