Poliția Locală din comuna Mintiu Gherlii pare să își trăiască ultimele zile. În prezent mai activează un singur polițist, dar se pare că nu pentru mult timp.
Mintiu Gherlii a fost una dintre primele comune din județul Cluj care a înființat o Poliție Locală, în anul 2014. De la început a avut trei angajați, iar la scurt timp, s-a implementat un sistem de supraveghere a drumurilor publice, o premieră la nivel rural. Cu ajutorul sistemului video erau urmărite mai ales autovehiculele care veneau cu remorci și debarasau gunoaie pe drumurile lăturalnice.
„Eu zic că au fost de folos polițiștii locali”, spune fostul primar, Dumitru Oltean, în mandatul căruia s-a înființat poliția locală. „Suntem o comună între două municipii, Gherla și Dej, iar unii certați cu bunul simț, mai considerau că aici se pot scăpa de gunoaie. Polițiștii locali au avut de rezolvat și alte probleme, pe pășuni, cu litigii. Ne-am folosit bine de ei și eu consider că ar fi bine ar fi să rămână. Un polițist local are un salariu în jur de 3.200 lei pe lună, iar cu indemnizația de hrană, ajunge la 4.200 lei, un salariu destul de bun. Lucrau în schimburi, pe zi și pe noapte”.
Radu Cîmpan, noul primar după alegerile din toamna anului trecut, spune la rândul său că s-au purtat discuții la nivelul consiliului local și că s-a ajuns la concluzia că polițiștii locali nu-și au rostul.
„Comuna Mintiu Gherlii are 3.800 de oameni. Suntem singura comună mică din județul Cluj care are Poliție Locală. Le-am transmis angajaților să își găsească alt serviciu, urmând ca sarcinile lor să fie preluate de alte persoane din primărie. Nu va fi desființată Poliția Locală, va rămâne în organigrama primăriei, dar nu o să mai facem angajări”, a precizat primarul.
De la gardieni publici, la poliție locală
Poliția Locală a fost înființată în România prin Legea nr. 155/2010, intrată în vigoare în 2011 și a transformat fostele servicii de pază și ordine publică, cunoscute anterior ca Poliția Comunitară, sau gardienii publici, într-o structură nouă, cu atribuții mai clare și mai bine definite.
Prin aceasă măsură s-a urmărit ca autoritățile locale (primăriile) să aibă un control mai mare asupra problemelor specifice comunității, fără să depindă exclusiv de Poliția națională, subordonată Ministerului Afacerilor Interne.
Atribuțiile principale ale Poliției Locale sunt menținerea ordinii și liniștii publice, controlul respectării normelor privind parcarea și circulația rutieră pe drumurile publice aflate în administrarea locală, controlul comercial (verificarea activităților comerciale din piețe, târguri etc.), supravegherea spațiilor publice cu ajutorul camerelor video, controlul construcțiilor și al disciplinei în urbanism, protejarea patrimoniului public și privat.
Nu toate comunele din județul Cluj au înființat servicii de Poliție Locală. Dar ele există, de exmeplu, la Jucu, Apahida, Florești, Chinteni, Gilău, Mihai Viteazu. În comunele fără poliție locală, ordinea publică este gestionată de posturile de poliție comunale, aflate în subordinea Inspectoratului de Poliție Județean Cluj.
În anul 2016 s-a înființat Poliția Locală și la Gherla, care are în prezent în organigramă 21 de posturi, pe mai multe compartimente, și un șef.
foto: arhiva